logo
Miszewo 98: poniedziałek 8.00-18.00, wtorek – piątek 8.00-16.00
tel/fax 58 684 85 49, 606 794 329, e-mail:
 

FILIA Gdańsk Wrzeszcz ul. Sobieskiego 14 tel. 539 999 089
poniedziałek 8.00-18.00, wtorek – piątek 8.00-16.00

 

PORADY - warto wiedzieć


 
żagiel
karty płatnicze

Jak dobrze wybrać samochodową instalację gazową?

Częstą opinią, jaką się słyszy na temat autogazu jest to, że się nie opłaca. Skąd wziął się tak nieprzychylny dla branży wizerunek? Jak to wszystko wygląda w rzeczywistości? Rynek autogazu zaczął się rozwijać w latach 90-tych ubiegłego stulecia. Urządzenia do adaptacji auta na zasilanie LPG, nieznane i niedostępne wcześniej, wzbudzały coraz większe zainteresowanie. Popyt był duży. Firmy importujące urządzenia i warsztaty montujące gaz pojawiały się coraz częściej na horyzontach nowej gospodarki. Obecnie stosowane urządzenia pozwalają na precyzyjne sterowanie składem mieszanki paliwowej i spełniają także rygorystyczne wymagania w zakresie emisji spalin. Instalacje IV generacji, dostępne dziś na rynku stanowią wysoki poziom technologii w zakresie alternatywnego zasilania pojazdów i mogą być stosowane do najnowszych samochodów z elektronicznym wtryskiem benzyny. Dowiedz się więcej o instalacjach IV generacji Zwrot kosztów poniesionych na montaż instalacji gazowej LPG (3000 zł) następuje po ok. 17-20 tys. km, jeżeli rozpatrujemy najnowszą - IV generację (wtrysk gazu) dla auta 4 cylindry w specjalistycznym zakładzie montażu. Korzyści z adaptacji auta na gaz w roku 2011 w porównaniu do roku 2001.
RokCena instalacji IV gen (*)Pb 98LPGRóżnica [Pb]-[LPG]Zysk na 1000km (na LPG^)Przebieg auta do zwrotu inwestycji (^)
 zł/litrzł/litrzł/litrkm
200155003,001,301,7016233 971
200730004,502,202,3018616 129
201130005,022,582,4420015 000
(*) - cena instalacji do auta 4 cyl.
(^) - dla auta zużywającego 10 l /100 km
ZAMÓW AKTUALNĄ WYCENĘ ! Od początku istnienia autogazu w Polsce nie było okresu, w którym jazda na gazie by się nie opłacała lub montaż instalacji byłby nieopłacalny. Jaki wybór ma klient? Instalacji gazowych na rynku polskim jest tak dużo, że potencjalny Klient ma problem ze zrozumieniem różnic między nimi. Mnogość warsztatów montażu i różnorodność ofert sprawia, że Klient po sondowaniu rynku ma w głowie mętlik. Na rynku polskim są firmy, które tak jak Elpigaz zaopatrują zakłady montażu w kompletne, markowe instalacje zapewniając szeroki zakres pomocy niezbędny do ich obsługi. Dostawcy takich urządzeń mają przede wszystkim dopracowane oferty instalacji gazowych jako całości i udzielają gwarancji na poprawne funkcjonowanie instalacji po zamontowaniu w samochodzie. Pomyśleli również o sprawach, które klienci tak rzadko biorą pod uwagę. Opracowali warunki eksploatacji samochodów zasilanych LPG i system przeglądów. Wspomagają również warsztaty, które się u nich zaopatrują w rozwiązywaniu problemów technicznych (z wieloma montażysta sam w pojedynkę nie jest w stanie sobie poradzić). Dostarczają rozwiązań do najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów, wyposażonych w systemy najnowszej diagnostyki EOBD i OBD, silniki z wtryskiem bezpośrednim benzyny (wtrysk do komory spalania silnika np. FSI). Samochód używany z instalacją gazową. Jak dobrze kupić? Prawda jest także taka, że zbyt duża ilość zakładów montażu wpływa negatywnie na jakość usług w tej branży. Zakłady montujące dążą do pozyskania klienta za wszelką cenę - proponując często tanie usługi na bardzo niskim poziomie jakościowym. Podstawowym kryterium, jakim kieruje się wielu montażystów kupując materiał (elementy instalacji) dla wykonania usługi jest cena zakupu u dostawców. Czym niższa cena, tym większa pokusa do zakupu takich elementów. W perspektywie - lepszy biznes. Zachowanie klientów przy weryfikacji oferty rynkowej, ukierunkowane na najprostsze kryterium jakim jest cena, zmusza warsztaty montujące do wzajemnego konkurowania tylko i wyłącznie poprzez obniżanie cen swoich usług. Taka sytuacja przyczynia się do bierności wobec dostrzegania i zaspokajania faktycznych potrzeb użytkownika samochodu zainteresowanego instalacją gazową, który tak naprawdę szuka niezawodnych rozwiązań, a nie tanich urządzeń. Kryterium niskiej ceny nie może być wyznacznikiem dla poważnej firmy, która dostarcza na rynek kompletne, powtarzalne instalacje gazowe z gwarancją na poprawne działanie po zamontowaniu w samochodzie wraz z całą dokumentacją i infrastrukturą do ich obsługi. Taka kompleksowa oferta wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, aby sprostać oczekiwaniom klienta. Dla firm oferujących tanie urządzenia, podnoszenie jakości obsługi klienta to sprawa drugoplanowa ,często niemożliwa do osiągnięcia z powodu braku przeznaczenia na ten cel niezbędnych środków. Na co należałoby zwrócić uwagę? Na rynku lokalnym ,z którego wywodzi się potencjalny Kowalski to zakłady montażu decydują z kim współpracują (z jakim dostawcą urządzeń) i jakie instalacje montują. Niestety! Najczęstszym kryterium, według którego klient wybiera zakład montażu ,jest cena instalacji gazowej. Zdaniem klienta -czym taniej, tym lepiej. Tylko czy na pewno?!.... Samo kryterium niskiej ceny nie wystarcza. Jeśli chcemy, żeby jazda na gazie w długofalowej perspektywie była naprawdę opłacalna i bezproblemowa, warto także wziąć pod uwagę:
  • czy produkt jest markowy, czy jest tylko składanką,
  • możliwość serwisowania na terenie całej Polski,
  • warunki gwarancji - które potrafią być różne dla tego samego produktu,
  • zaplecze techniczne nie tylko warsztatu montującego, ale również dostawcy urządzeń, u którego się zaopatruje.
Zatrzymam się na chwilę przy gwarancji, jako jednym z dwóch istotnych czynników decydujących o zadowoleniu z jazdy na gazie. Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? W dążeniu do konkurencyjności cen (czyt. zaniżania cen) niektóre warsztaty montujące kupują poszczególne elementy instalacji gazowej oddzielnie u różnych tanich dostawców. Jednak otrzymują wtedy tylko gwarancję na dany element. Dostawca jednego z kilkunastu elementów instalacji, nigdy nie udzieli gwarancji na poprawne funkcjonowanie instalacji jako całości po zamontowaniu w samochodzie. Kto z nas kupiłby w dzisiejszym czasach produkt bez gwarancji? W przypadku zakupu poszczególnych elementów u różnych dostawców, warsztat udzieli gwarancji na instalację gazową bez otrzymania gwarancji na jej funkcjonowanie od dostawcy. Cóż ! W najgorszym przypadku zdemontuje instalację i zwróci pieniądze, które zapłaciliśmy za montaż. Ale kto zwróci czas i koszty przeznaczone na montaż, demontaż i bezskuteczne serwisy? Tu dochodzimy do drugiego ważnego czynnika - mianowicie sposobu serwisowania. W pościgu do zaoferowania najniższej ceny, warsztaty montujące zamiast zaopatrywać się w kompletne instalacje gazowe, sami - lepiej lub gorzej - kompletują instalację gazową. Klientowi natomiast nie przyjdzie do głowy, że z samochodami zasilanymi gazem bywają takie problemy, z którymi warsztat montujący w pojedynkę - bez dostępu do odpowiednich technologii, nigdy sobie nie poradzi. Czy tania instalacja to korzyści, czy straty? Różnica pomiędzy markową instalacją, a składaną z różnych elementów to zazwyczaj od 100 do 200 zł (zakładając tą samą pełną kompletacje). Czyli, przeliczając to na inne substytuty:
  • zakup 50-100 litrów benzyny zamiast gazu w przypadku problemów z instalacja gazową i konieczności jazdy na benzynie (zamiast na gazie)
  • koszt zakupu 50-100 litrów gazu, aby dojeżdżać na naprawy serwisowe do zakładu montującego
  • cena 2-4 roboczogodzin dla wykonania usługi naprawy w innym warsztacie
  • 5-10 godzin średniego wynagrodzenia netto (otrzymywanego w pracy)
  • przejazd ok. 20-40 minut taxi
  • lub suma poszczególnych substytutów w ujęciu cząstkowym (zakup 10 litrów benzyny zamiast gazu + 10 litrów gazu na dojazdy na naprawy + 1 roboczogodzina usługi + 1 godzina wynagrodzenia za prace + przejazd 10 minut taxi)
Czy na okres 24 miesięcznej gwarancji warto zainwestować 100-200 zł w markową instalację ? Ta decyzja należy już do każdego klienta indywidualnie. Jak sprawdzić czy instalacja jest markowa ?
  1. Na poszczególnych elementach instalacji powinna być nazwa tej samej firmy (producenta):
    • elementy pod maską: reduktor-parownik, elektronika (układy sterujące), wtryskiwacze;
    • zbiornik i wyposażenie: wyposażenie zbiornika (wielozawór); wlew gazu,
    • przełącznik
zbiornikreduktorecu-gazwtryskiwacz
  1. Markowe instalacje posiadają oryginalne dokumentacje, wydane przez ich producenta na których widnieje logo i nazwa producenta, są to:
    • książka serwisowa
    • książka gwarancyjna
    • Wyciąg ze świadectwa homologacji ... - niezbędny dla uzyskania wpisu o przystosowaniu do zasilania gazem w dowodzie rejestracyjnym auta
  1. Inne, gdzie można uzyskać informacje na temat markowej instalacji gazowej:
    • strona internetowa
    • ulotki i materiały reklamowe
    • kontakt z producentem (tel, fax, e-mail)
Wymienione w pkt. 1 elementy wymagają homologacji na zgodność z regulaminem EKG ONZ :
  • R67.01 - dla instalacji LPG
  • R 110 dla instalacji CNG
Można zatem zwrócić się do montażysty o okazanie kopii tych homologacji i sprawdzić czy numery widniejące w dokumentach odpowiadają numerom homologacji na poszczególnych elementach. Decyzja o inwestycji w instalacje gazową zawsze, powinna być przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb. Moim celem było zwrócenie Państwa uwagi na ważne kryteria, którymi należy kierować się przy analizie informacji oraz ofert, jakie do nas docierają na temat opłacalności gazu i cen instalacji. To właśnie one mają decydujący wpływ na późniejsze zadowolenie lub niezadowolenie z użytkowania auta zasilanego gazem. Autor:
Joanna Wnuk
Specjalista ds.
Strategii, Rozwoju i Reklamy.
  1. Instalacje IV generacji
  2. Samochód używany z instalacją gazową. Jak dobrze kupić?
  3. Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?
  4. Na wakacje z LPG

Z.U. Eko-Pal mgr inż. Dariusz Wnuk Miszewo 98, 80-297 Banino tel: 058 684 85 49, 606 794 329
NIP: 957-051-47-17 Regon: 190428489
Firma wpisana jest do ewidencji działalności gospodarczej przez Burmistrza Gminy Żukowo pod numerem ewid.149/05